Lista.

Hittade en lista som jag tänkte svara på ang min graviditet. :)
 
När fick du reda på att du var gravid? Början på Maj månad 2012.

Blev det en chock? Både ja och nej, det var varken planerat eller oplanerat, utan det fick ske när det skedde.

Hur gammal var du? 22

Hade du mycket halsbränna? Ja, vissa perioder

Spydde du mycket? Endast 2gg, och det var skönt.

Var det någon favoriträtt som ändrades? Nja, inte vad jag kan komma på.

Hade du mycket foglossning? Hade ingen alls.

Hade du sammandragningar? Ja.

Ditt sf mått som störst? 33 cm.

Har du fått bristningar? Ja.

Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag råkade alltid säga Han, men endå så trodde jag att det var en flicka. På RUL i vecka 18 fick jag veta att vi väntade en flicka.

Vad hoppades du på? En frisk bebis såklart.

Hade du mycket vätska i kroppen? Mina fingrar var lite svullna, annars inget. 

Hur mycket gick du upp i vikt? 10 kg. 

Hur ser du på graviditeten idag? Den har varit både rolig, spännande och jobbig. Men självklart värt allt det jobbiga.

Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag skrev ner på ett papper hur jag ville att min förlossning skulle vara. Och det var att det skulle inte vara några sura kärringar där (haha) , peppa mig, att min mamma och min man skulle vara med. Samt att de ska berätta för mig vad som sker hela tiden.

Gick du över tiden? Nej, jag födde i vecka 34 + 5.

Födde du för tidigt? Ja, 5veckor + 3dagar.

När började din förlossning? Mitt vatten gick i vecka 33 + 6, blev då inlagd tills jag födde.

Hur lång tid tog det? Jag hade molande värkar från och till hela dagen då hon föddes, men klockan 23.30 då  sköterskan kom in och ville ge mig en sömndos och smärtstillande så att jag kunde få ro och sova. Precis innan jag skulle ta tabletterna fick jag en riktig värk och då insåg hon att det var nog säkrast att kolla hur öppen jag var. Det visade sig att jag var öppen 6-7cm och fick direkt åka in till förlossningen.

Hur mycket var du öppen när ni kom in? 6-7cm.

Vad tyckte du var jobbigast? Krystvärkarna. 
 
Var du rädd för något? Att dö? haha!

Grät du? Nej, men jag fick lyckotårar när hon kom ut och jag fick äntligen se min lilla docka. 

Skrek du? Nja, jag kommer inte ihåg att jag skrek direkt, mer att jag var höggljud när man skulle krysta för man tog i så mycket.

Tog du nått smärtstillande? Nej, bara lustgas.

Blev du sydd? Nej.

Dragen med sugklocka? Nej.

Hur många var inne i förlossningsrummet? 2 barnmorskor från BB och 1barnläkare samt 1barnsköterska från Neonatal.

Hade du någon nära med dig? Älsklingen & mamma.

Hur stor var bebisen? 2190gr och 45cm lång.

Blev det en pojke eller flicka? Flicka.

Vad fick den heta? Isabella.

Hur ser du på förlossningen idag? Eftersom jag blev inlagd nästan 1vecka tidigare så fick man tid på sig att låta det hela sjunka in, fast man aldrig riktigt kan förbereda sig inför något man aldrig gjort innan. Jag ser det hela som en bra förlossning, då det gick snabbt och allt var väl med Isabella. 

Var allting värt det? Absolut! 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0